Eerst bouwen dan slopen werpt vruchten af

Vanuit de lokale VVD kwam al vroeg het geluid om eerst te bouwen en dan pas te slopen. ‘’Hierdoor behoud je veel inwoners en remt de krimp af”, volgens Arie Heuvelman, VVD-fractievoorzitter.

Arie Heuvelman vindt het aanpakken van de bevolkingsdaling van levensbelang voor de nieuwe gemeente Eemsdelta. Het staat dan ook torenhoog op het lijstje van de VVD.

‘’Als de afname van het inwonertal wordt stopgezet en verandert in een lichte groei, gaat de nieuwe gemeente weer bruisen: scholen hoeven dan niet noodgedwongen te sluiten, verenigingen hebben een toekomst en de centra zullen weer levendiger worden. Er liggen dus veel kansen in de nieuwe gemeente Eemsdelta en wij willen die dolgraag benutten’’, zegt Heuvelman.

“Eerst bouwen en dan pas slopen. Dat is de manier om de bevolkingsdaling in een deel van onze nieuwe gemeente een halt toe te roepen. Te lang is in Appingedam, Delfzijl en Loppersum eerst gesloopt en daarna pas weer gebouwd. Gelukkig hebben de gemeenten dit eindelijk begrepen. Je ziet inwoners, die aanvankelijk weggelopen zijn naar elders, langzaam weer terugkomen,” merkt Arie Heuvelman op.