DelfSail en Eurocup geven Eemsdelta landelijke uitstraling

Evenementen als DelfSail en Eurocup zijn evenementen waar we trots op mogen zijn. Het toont aan dat de regio Eemsdelta veel te bieden heeft en dat stralen we met dit soort evenementen landelijk uit.” Aan het woord is VVD-kandidaat op plaats 11, Roy Boxmeer (29). Hij is oprichter en voorzitter van Eurocup en bestuurslid van DelfSail. Twee evenementen van naam. Niet alleen in de regio, maar zelfs ver buiten onze landsgrenzen.

Negen jaar geleden begon Roy Boxmeer samen met een aantal andere twintigers het indoor voetbalevenement Eurocup voor jonge voetbaltalenten van profclubs. Inmiddels is het uitgegroeid tot een evenement waar topteams uit de hele wereld aan meedoen, tot Brazilië aan toe. Jaarlijks komen 10.000 toeschouwers naar Delfzijl. “Het trekt een enorme media-aandacht en dat is goed voor de regio. We hebben hiermee laten zien dat jonge mensen ook iets groots kunnen organiseren,” zegt Boxmeer. Eurocup draait volledig op vrijwilligers. Zo’n 150 mensen zijn een week lang actief om Eurocup in goede banen te leiden. Het evenement omvat inmiddels ook een schoolvoetbaltoernooi, een damestoernooi en pubquizen. Voor iedere doelgroep is er wel iets. Hetzelfde geldt ook voor DelfSail. Ook dat draait op enorm veel vrijwilligers en brengt net als Eurocup veel mensen op de been.

Beide evenementen geven de regio kleur op de wangen en zorgen ervoor dat de Eemsdel- ta-regio ertoe doet. “Juist dit soort evenementen zijn het bewijs dat wanneer we samen ergens de schouders onder zetten, je de regio kunt laten bloeien en groeien. Dat is toch schitterend!” De organisatie van grote evenementen kost Roy Boxmeer en zijn jonge gezin veel tijd.

“Maar ik neem dat voor lief, want het is belangrijk dat het gebeurt.”
Roy Boxmeer was jarenlang salesmanager bij FC Groningen. Hij kent de Groningse zakenwereld op zijn duimpje. Werkte vervolgens bij de
Economic Board Groningen (EBG). Daar was het zijn taak om met zijn contacten, netwerk en zakelijke ervaring bedrijven voor de Eemsdelta aan te trekken. En met succes, want mede dankzij de inzet van Boxmeer kwamen er 14 bedrijven naar de nieuwe gemeente. Maar het ondernemersbloed kroop waar het niet gaan kon en is hij begin dit jaar een nieuwe uitdaging aangegaan als algemeen directeur bij Heuvelman GSO.

‘’Echt een prachtig bedrijf,” zegt Boxmeer, “we zijn actief als aannemer, maar ook in transport, grondverzet, op- en overslag en we hebben tevens een hoveniersbedrijf. Juist de diversiteit en de onderlinge verbindingen maakt dit bedrijf zo dynamisch.’’