Sportvoorzieningen van cruciaal belang

“Sportaccommodaties moeten voor de dorpen behouden blijven. Het is van cruciaal belang om ook in de nieuwe gemeente Eemsdelta dichtbij huis te kunnen blijven sporten.” Dat zegt de 23-jarige Bas Huizing, die ook op de verkiezingslijst staat voor VVD Eemsdelta. “Tijdens de coronacrisis is maar weer eens gebleken hoe cruciaal sporten is voor mensen. Veel mensen misten het sporten en het samenzijn tijdens en na het sporten.”

Bas Huizing vindt dat mensen moeten kunnen sporten in hun eigen omgeving. Naar een grotere plaats reizen om te kunnen sporten is voor hem uit den boze. “Veel mensen hechten waarde aan het samenzijn na het sporten en willen na een drankje gewoon op de fiets naar huis te kunnen. Een goede sportaccommodatie is hierbij cruciaal.”

Als een sportaccommodatie in de buurt aanwezig is zullen jongeren volgens hem ook langer blijven hangen bij hun club of vereniging in het dorp. Bas: “Hierdoor voorkom je dat jongeren gelijk uit de regio wegtrekken en blijven ze toch verbonden met het dorp waar ze vandaan komen.”

Naast goede voorzieningen zijn ook vrijwilligers van cruciaal belang voor clubs en verenigingen. Bas Huizing is zelf vrijwilliger bij voetbalvereniging De Fivel in Zeerijp, waar hij ook scheidsrechter is in de jeugdafdeling. “Vrijwilligerswerk hoeft niet beloond te worden met geld, maar wel met waardering,” vindt Bas. “In de afzonderlijke gemeenten Appingedam, Loppersum en Delfzijl werden elk jaar waarderingsprijzen uitgereikt aan vrijwilligers die zich hadden ingezet voor een vereniging of evenement. Op deze manier laat je als gemeente zien dat je de inspanningen van vrijwilligers waardeert. Het laat tevens zien hoe belangrijk vrijwilligers zijn.”

Bas vindt dat ook de jeugd als vrijwilliger bij een vereniging moet worden betrokken. Tevens moet er aandacht zijn voor nieuwe, verfrissende ideeën van jongeren binnen een vereniging of een organisatie. “Alleen als de jeugd actief betrokken wordt bij een vereniging, zorg je dat er aansluiting is van jongeren.”