Eemsdelta profileren door dicht bij lokale identiteit te blijven

Toerisme en recreatie groeit in onze regio. Er zijn al prachtige initiatieven ontstaan volgens ondernemer Jenz Verbogt, maar er is nog veel meer mogelijk. “Als we maar dicht bij onze lokale identiteit blijven: maritiem Delfzijl, landelijk Loppersum en cultuurhistorisch Appingedam. En dan de kansen met elkaar verbinden. Wat mij de afgelopen 4 jaar als ondernemer vooral is opgevallen, is dat wanneer nieuwe initiatieven worden ontwikkeld, waarin ‘het lokale dna’ zichtbaar en voelbaar is, deze makkelijker draagvlak ofwel de gunfactor krijgen. Vooral vanuit de eigen regio.”

Hij vindt dat de Eemsdelta-regio zich krachtig moet positioneren. Als voorbeeld geeft hij watersportprovincie Friesland. “Watersport en recreatie zit in hun dna. Hier plukken ze, economisch gezien, dan ook al jaren vele vruchten van. Dit zou ook voor onze regio in de vorm van toerisme en cultuur een banenmotor kunnen zijn. Dan moeten we dat met elkaar verbinden en daar ook vol voor gaan. De kapstok van maritiem Delfzijl, landelijk Loppersum en cultuurhistorisch Appingedam is een prima uitgangspunt. Dit kan de drijvende motor voor onze economie worden. En dat is belangrijk voor de werkgelegenheid.”

Wij zijn trots op onze identiteit. In Appingedam valt mij daarbij op, dat iedere toerist of toevallige passant onze ‘cultuurhistorische waarde’ enorm weet te waarderen. De hangende keukens, de Nicolaikerk en vele ander historische trekpleisters zijn sprekende voorbeelden.

Het MuzeeAquarium in Delfzijl is een mooi voorbeeld: “Het ademt de sfeer van de maritieme sector uit en past dus perfect bij het dna van Delfzijl. Maar ook de ontwikkelingen bij Hotel Spoorzicht & Spa in Loppersum is zo’n voorbeeld. Landelijk Loppersum kun je ook lezen als ‘rust en ruimte’. En hoe vervelend onze coronapandemie ook is, het zet mensen toch aan tot nadenken. Hoe fijn is het, om vanuit de hectiek terug te keren naar een regio met ‘rust en ruimte’. Dit biedt gewoon kansen!”

“Daarnaast zou het verstandig zijn, steeds te blijven kijken voor wie we het allemaal doen. Wie is onze toekomstige inwoner, klant en/of gast? Retail en detailhandel zitten nogal op een keerpunt. Niets lijkt hierin meer op 15 jaar geleden. Dit besef is met name van groot belang wanneer we onze lokale economie echt een boost willen geven. Hierbij moeten we ook niet steeds het wiel opnieuw willen uitvinden. Er zijn prachtige voorbeelden, zoals Deventer, Ootmarsum en Giethoorn die met dezelfde problematiek te maken hebben, maar het lef hebben gehad om het roer 180 graden om te gooien. Hier denkt men onder andere ook na over ‘de kunstenaar en pottenbakker’ en hoe deze evengoed een prominente plek krijgen in het straatbeeld. Betrek hierbij ook verschillende kennisbronnen: van econoom tot de culturele sector. Want wanneer je echt keuzes durft te maken, zullen belangen ook zwaarder gaan wegen.”