Jongeren, geef je mening en ga naar de stembus!

De 25-jarige Laura Wilke de Souza roept jongeren op te stemmen voor de verkiezingen voor de nieuwe gemeente Eemsdelta. “Als je niet stemt, bepaalt jouw oma straks jouw toekomst,” zegt ze onomwonden. “Er zijn een stuk meer ouderen dan jongeren en die gaan ook nog vaker naar de stembus, zo blijkt uit onderzoek. Dan staan wij als jongeren met 2-0 achter. Daarom is het zo belangrijk dat jongeren naar de stembus gaan. We willen als VVD graag luisteren, maar dan moeten we wel iets horen.”

De VVD gaat op scholen in gesprek met jongeren en zoeken ze op in ons netwerk bij verenigingen in onze gemeente. In mei riep premier Rutte op dat jongeren moeten participeren in de coronacrisis. Op school, in de gemeente en bij hun vereniging. Landelijk ontstond hieruit de Coalitie-Y. Dit kan ook in de Eemsdelta! Jongeren, studenten en starters zijn opgegroeid met computers en telefoons. Volgens Laura kennen sociale media geen geheimen voor deze groep. “Deze groep mensen kan nieuws goed van nepnieuws onderscheiden. Verder is deze groep maatschappelijk betrokken. Dit was onder andere goed zichtbaar tijdens de klimaatprotesten en de protesten voor Black Lives Matter.

Wij hebben een mening en zijn niet bang om deze uit te dragen. Jongeren en starters ervaren geen problemen met het vinden van betrouwbare informatie. Integendeel. In een kwestie van minuten kan een millennial een voor hem nieuw onderwerp volledig verkennen vanuit verschillende invalshoeken. ‘Ik heb er geen verstand van’ is hooguit een tijdelijk probleem.”

Laura is Green Ambassador van de Hanzehogeschool. Zij heeft recent haar diploma voor de opleiding Bedrijfskunde gehaald en zij heeft een jong gezin met een zoontje van 14 maanden. Maatschappelijk betrokken ondernemen vindt ze belangrijk. Ze wil zoveel mogelijk voor de maatschappij betekenen. “Ik heb tijdens mijn studie veel vrijwilligerswerk gedaan. Zo heb ik vijf jaar als vrijwilliger voor de Groningse Voedselbank gewerkt en stichtingen ondersteund met mijn kennis op het gebied van evenementen en acquisitie.”